Nedělní čtení – Zach9, Ž145, Řím8, Mt11

10.07.2023 10:29
Bože, tvůj Syn se ponížil, aby zachránil svět a vysvobodil lidstvo z otroctví hříchu; naplň nás radostí z vykoupení a dej, ať tato naše radost dozraje v radost věčnou. 

Tato kapitola po mnoha kritických výrocích hlásá Boží návrat k Izraeli a zahnání všech nepřátel. Zvěstuje příchod krále pokoje, ale není to příchod ověnčený pompézností. Slovo „pokorný“ lze přeložit též jako chudý či pokořený.

 

Zach 9,9-10

 

Toto praví Hospodin: „Hlasitě zajásej, siónská dcero, zaplesej, dcero jeruzalémská, hle, tvůj král k tobě přichází, je spravedlivý a přináší spásu, je pokorný a jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti. Zničí válečné vozy z Efraima, válečné oře z Jeruzaléma, zlomen bude bitevní luk. Národům ohlásí pokoj, bude vládnout od moře k moři, od řeky Eufratu až do končin země.“

 

ŽALM 145

 

Budu tě oslavovat, můj Bože, králi, – budu velebit tvé jméno po všechny věky. – Každý den tě budu velebit – a chválit tvé jméno po všechny věky.

Milosrdný a milostivý je Hospodin, – shovívavý a plný lásky. – Dobrotivý je Hospodin ke všem – a soucit má se všemi svými tvory.

Ať tě chválí, Hospodine, všechna tvá díla – a tvoji zbožní ať tě velebí! – Ať vypravují o slávě tvého království, – ať mluví o tvé síle.

Věrný je Hospodin ve všech svých slibech – a svatý ve všech svých činech. – Hospodin podpírá všechny, kdo klesají, – a pozvedá všechny sklíčené.

 

 

List Římanům vrcholí v osmé kapitole. Její první část je vystavěna na protikladu těla a ducha. Tělem je myšleno vše, co nás strhuje do nízkosti života a posléze k hříchu, duchem je míněn celý člověk, který žije naplno pro Boha.

 

Řím 8, 9-13

 

Bratři! Vy žijete ne podle těla, nýbrž podle Ducha, jestliže skutečně ve vás přebývá Duch Boží. Kdo totiž nemá Kristova Ducha, ten není jeho.

A když sídlí ve vás Duch toho, který z mrtvých vzkřísil Ježíše, pak ten, který z mrtvých vzkřísil Krista Ježíše, probudí k životu i vaše smrtelná těla svým Duchem, který sídlí ve vás.

Nuže, bratři, nejsme vázáni povinnostmi k tělu, že bychom museli žít, jak chce tělo. Žijete-li totiž tak, jak chce tělo, musíte umřít; jestliže však s pomocí Ducha ničíte záludnosti těla, budete žít.

 

 

Text navazuje na dlouhou řeč k vyslání učedníků na první misii (Mt 10). Následuje vysvětlení působení Jana Křtitele a zmínka o jeho odmítnutí znalci Zákona! Jan byl prorok ukazující na mesiáše, oni to však nepochopili. Řecký výraz „maličcí“ znamená nedospělí. Může jít o narážku na učedníky, kteří nemají – oproti farizeům – zvláštní vzdělání.

 

Mt 11,25-30

 

Ježíš se ujal slova a řekl: „Velebím tě, Otče, Pane nebe a země, že když jsi tyto věci skryl před moudrými a chytrými, odhalil jsi je maličkým; ano, Otče, tak se ti zalíbilo.

Všechno je mi dáno od mého Otce. A nikdo nezná Syna, jenom Otec, ani Otce nezná nikdo, jenom Syn a ten, komu to chce Syn zjevit.

Pojďte ke mně, všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem, a naleznete pro své duše odpočinek. Vždyť mé jho netlačí a mé břemeno netíží.“

 

ANTIFONA K PŘIJÍMÁNÍ

Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý, blaze člověku, který se k němu utíká.

 

MODLITBA PO PŘIJÍMÁNÍ

Pomáhej nám, Bože, ať nepromarníme veliké dary, které jsme od tebe přijali, a ať tě nikdy nepřestaneme chválit. Skrze Krista, našeho Pána.

 

K ZAMYŠLENÍ

Dnešní úryvek evangelia spíše připomíná styl Janova evangelia než Matouše. „Znát“ není výsadou vzdělání či intelektu. Skutečné poznání nebeského Otce dává Ježíš. Jako by si hrál s pojmy: „dospělí“, „znalí“ evangelium nepochopili, ale „maličcí“, obyčejní, nevzdělaní… poznali. Snad je to i pro nás výzvou, abychom se kvůli svému často kritickému pohledu nestali překážkou víry. Nejde o nekritičnost, ale o nadřazený postoj, pýchu. Vždyť sám Kristus je pokorný.

—————

Zpět